- Szczegóły
Speedflying jest zaawansowaną formą paralotniarstwa. Pilot wykorzystuje małe skrzydło o powierzchni 10 – 19m, do szybkiego zniżania się z wysokości. Speedflying i speeriding to bardzo podobne sporty. Speedflying to sport całoroczny start za pomocą nóg, podczas gdy speedriding jest sportem zimowym wykonywanym na nartach.
Głowna różnica polega na tym, że do uprawiania speedflyingu pilot nie potrzebuje nart lub używa ich do lądowania na śniegu z dużą prędkością, może też wykonywać podczas zlatywanie ze stoku krótkie ślizgi bez specjalnej techniki narciarskiej. Speedriding jest sportem zimowym, narciarstwem ekstremalnym. Podczas zjazdu Rider stosuje technikę narciarską(freeride) utrzymuje długi kontakt z podłożem, utrzymuje się na stoku jak najdłużej.
Speedflying to hybrydowy sport, który łączy elementy paralotniarstwa ze spadochroniarstwem tworząc nowy sport. Podobnie jak w paralotniarstwie, speed flying polega na startowaniu z nachylenia. Przed startem skrzydło leży na ziemi rozłożone. Główną różnicą między speedflyingiem a paralotniarstwem jest to, że speedflying ma na celu stworzenie szybkiej, ekscytującej jazdy blisko stoku, podczas gdy celem paralotniarstwa jest zazwyczaj utrzymanie dłuższego, łagodniejszego lotu.
Technika lądowania dla skrzydeł do speedflyingu jest podobna do tej używanej w spadochroniarstwie. Jednak spadochroniarstwo lub skoki ze spadochronem są wykonywane z samolotu lub stałego obiektu (skoki BASE), a skrzydło jest zaprojektowane do zatrzymania swobodnego spadania. Nowe projekty hybrydowych skrzydeł (nazywanych również mini-skrzydłami) są teraz produkowane, aby umożliwić szybką "wędrówkę i lot" z obszarów górzystych. Mogą być startowane w silnych laminarnych wiatrach i wykorzystywane do termiki podobnie jak paralotnie, a także mogą być dostosowane do bardziej tradycyjnego zjazdu.
UWAGA! SPEEDFLYING JEST SPORTEM EKSTREMALNYM. LOTY Z GÓRSKICH SZCZYTÓW BEZ ODPOWIEDNIEGO PRZESZKOLENIA I DOŚWIADCZENIA SĄ ŚMIERTELNIE NIEBEZPIECZNE. NIE PRÓBUJ NAUKI SPEEDFLYINGU NA WŁASNĄ RĘKĘ! CZASY PIONIERSKIE JUŻ MINĘŁY, SKORZYSTAJ Z WIEDZY I DOŚWIDCZENIA ZAAWANSOWANYCH INSTRUKTORÓW.
- Szczegóły
Speedriding można zdefiniować jako połączenie ekstremalnego narciarstwa z paralotniarstwem, stanowiące kwintesencję sportów zimowych. Ta dynamiczna dyscyplina umożliwia zjeżdżanie z ekstremalnie stromych stoków i wznoszenie się w powietrze za pomocą specjalnie skonstruowanego skrzydła przypominającego budową paralotnię. Średnia powierzchnia skrzydła do Speedridingu wynosi od 6 do 12 m². Odpowiednia postawa ciała oraz właściwy kąt nachylenia skrzydła pozwalają na osiąganie dużych prędkości. Speedriding w odróżnieniu od snowglidingu polega wyłącznie na zjeżdżaniu ze szczytów w dół stoku. Podczas zjazdu "rider" utrzymuje kontakt z podłożem, wykonuje manewry typowe dla narciarzy freeride, ale w razie potrzeby ma możliwość oderwania się od podłoża, skoku z urwiska i lotu.
"Skrzydło do Speedridingu charakteryzuje się niezwykle łatwą sterownością podczas zjazdów z górskich stoków. Dla wielu narciarzy będzie to nowy, zaskakujący sposób na eksplorację gór zimą, otwierając możliwość dotarcia do miejsc dotąd niedostępnych. Osoby z doświadczeniem w narciarstwie, które miały już styczność z paralotniarstwem, mogą nauczyć się podstaw Speedridingu w ciągu kilku godzin. Ważne jest, aby szkolenie odbywało się indywidualnie, pod nadzorem instruktora posiadającego uprawnienia w paralotniarstwie. "Prowing" (www.prowing.pl) jest profesjonalną szkołą, która kładzie nacisk na pełne bezpieczeństwo uczestników, opierając się na doświadczeniu swoich instruktorów. Istotą Speedridingu jest odpowiednie planowanie tras, co jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa. Niewłaściwie zaplanowana trasa może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji" - podkreśla Wacław Kuzło, instruktor Speedridingu oraz pionier techniki nauczania tej dyscypliny w polskich górach.
Speedriding trafił do Polski w roku 2004 za sprawą instruktora paralotniarstwa Wacław Kuzło, w swej ekstremalnej formie kojarzony jest z wysokimi alpejskimi stokami, gdzie strome urwiska i długie trasy wymagają od zawodników dużego doświadczenia, silnej psychiki, doskonałej kondycji fizycznej oraz precyzyjnych umiejętności sterowania skrzydłem w połączeniu z narciarstwem(freeride). Ekstremalne wrażenia rozpoczynają się już na szczycie lub grani. Narty przystosowane zarówno do zjazdu, jak i podchodzenia, stanowią podstawowe wyposażenie każdego speedridera.
Jazda w dół jest możliwa nawet na stokach o nachyleniu 60 stopni, a podrywając się od ziemi na muldach i urwiskach, często lata się kilka metrów od stromych ścian. Te niezwykłe doznania nie są jednak ograniczone wyłącznie do wysokich gór. Bieszczady stały się polską kolebką Speedridingu; unikalne góry, w których wyjątkowe możliwości spotykają wyjątkowych ludzi. To właśnie w Bieszczadach odbyły się pierwsze Mistrzostwa Polski w speedridingu SPEEDRODONG POLISH CUP 2011, w których wystartowało kilkunastu zawodników z całej Polski.
Pierwszym zwycięzcą został Arkadiusz Sabat z Leska(Prowing Team) Zawody odbyły się 7 marca 2011 roku w Bieszczadach na stoku LAWORTA koło Ustrzyk Dolnych, gdzie znajduje się jedyna w Polsce trasa do trenowania speedridingu.
SPEEDRIDING JEST SPORTEM EKSTREMALNYM. JAZDA Z GÓRSKICH SZCZYTÓW BEZ ODPOWIEDNIEGO PRZESZKOLENIA I DOŚWIDCZENIA JEST ŚMIERTELNIE NIEBEZPIECZNA. NIE PRÓBUJ NAUKI SPEERIDINGU NA WŁASNĄ RĘKĘ! CZASY PIONIERSKIE JUŻ MINĘŁY, SKORZYSTAJ Z WIEDZY I DOŚWIDCZENIA ZAAWANSOWANYCH SPEEDRIDERÓW.
- Szczegóły
Niezwykle jest nam miło, poinformować o stworzeniu nowego działu na stronie Prowing.pl. Pod zakładką „Nasza historia” umieszczane będą wszelkie materiały dotyczące naszej działalności – tej obecnej jak i tej z przed kilku, a nawet kilkunastu lat. Warto przypomnieć to co działo się kiedyś - niektóre rzeczy dzisiaj już śmieszą, a niektóre powodują, że podczas czytanie z sentymentu niejednemu łezka poleci z oka. Materiały z czasem, będą sukcesywnie uzupełniane.
Rok 1998 |
Gazeta Bieszczadzka ► Aeroklub na początku drogi
Rok 1999 |
Gazeta Bieszczadzka 23-07-1999 ► Paralotnią nad Bieszczadami
Nowiny - 10 września 1999 ► Od orłów nie gorsi
Rok 2000 |
Nowiny - 17 marca 2000 ► Podcięte skrzydła
Rok 2003 |
Aerokluby - 01 lutego 2003 ► Zimowy odlot?
Gazeta Wyborcza - 25 marca 2003 ► Rekord czeka na pobicie
Nowiny - 25 sierpnia 2003 ► Podniebny rekord Guinnessa
Rok 2005 |
Gazeta Wyborcza - 01-06-2005 ► Wysokie loty paralotniarzy
Rok 2006 |
Echo Bieszczadów - 01 kwietnia 2006 ► Bieszczadzki Puchar Paralotniowy
Echo Bieszczadów - listopad 2006 ► Bieszczadzki Puchar Paralotniowy
Echo Bieszczadów - listopad 2006 ► 20 metrów raju
Rok 2007 |
Podkarpacie - 24 stycznia 2007 ► Niby wrotki, niby latawiec...
Echo Bieszczadów - 01-03-2007 ► Podniebna promocja
Dziennik Polski - 10-09-2007 ► Bieszczadzka "setka" pękła
Dziennik Polski - 29-10-2007 ► Nokaut na niebie
Echo Bieszczadów - listopad 2007 ► Podniebne zawody
Rok 2008 |
Nowiny - 23 października 2008 ► Wygrał nasz paralotniarz
Dziennik Polski - 27 października 2008 ► Kuzło najlepszy nad Bieszczadami
- Szczegóły
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |